Packs & Wolves

Word je eigen reputatiemanager

Heb jij jouw horecazaak al gegoogeld? Nee? En deel je al jaren foto’s en interessante artikels op de sociale media van je zaak? Wel, dan hoor jij de onlinereputatie van jouw zaak eens deftig onder de loep te nemen. Als een ware reputatiemanager.

Euhm, reputatiemanager?

Voor alle duidelijkheid: een reputatiemanager monitort, filtert en meet de aanwezigheid van het merk, een persoon of de organisatie op het internet en sociale media. Hij geeft mee vorm aan het merkimago. En dat is nodig, want maar eender wat plaatsen op sociale media is allerminst een goed idee.

Sfeer en passie van jouw horecazaak

Niets is zo erg als een foute indruk na te laten. Al zeker wanneer je het onbewust doet. Neem daarom de tijd om de onlineprofielen van jouw horecazaak grondig te bekijken. Hoe komen mijn posts over? Ademen mijn profielen wel de sfeer en passie van mijn zaak uit? En bovenal: verleid ik mijn volgers tot een bezoekje aan mijn zaak?

Verbazen en schitteren. Eruit springen. Klanten verleiden met leuke profielen en hen naar je zaak lokken. Dat wil toch iedere horeca-uitbater? Vaak horen we de frustraties van ondernemers die niet weten hoe ze hun Facebook-, Instagram- of LinkedIn-account moeten aanpakken. En anderen zijn dan weer té enthousiast en gaan dus halsoverkop tewerk.

Regels voor een goede reputatie

Er zijn wel degelijk ongeschreven regels bij het onderhouden van de sociale media van je horecazaak:

  • Als jij het imago van je zaak niet bepaalt, doen jouw klanten het wel. En dan heb je geen controle meer.
  • Wees hulpvaardig. Antwoord op de vragen van klanten. Bezorg hen de nodige informatie. Of gewoon handige tips. Bezienswaardigheden in de buurt van jouw horecazaak, bijvoorbeeld.
  • Spreek met afbeeldigen. De beste manier om de klanten een ‘voorsmaakje’ te geven van jouw zaak, is aan de hand van afbeeldingen.
  • Moedig hashtags en check-ins aan in jouw zaak. Hoe? Door acties of kortingen. Zo zorgen jouw klanten voor gratis reclame. Bijvoorbeeld: een gratis koekje bij de koffie of borrelhapjes wanneer de klant een check-in op Facebook doet.
  • Stel jezelf de vraag wat je wel en niet wilt delen met de wereld
  • Stel je facebook-account zodanig af dat je alle controle hebt

Uiteraard zijn onze tips geen garantie op succes. Om alles te halen uit jouw sociale media-avontuur, ga je het best in zee met een digital agency. Packs & Wolves brengt graag de passie en sfeer van jouw zaak naar het internet.

Je kan ons bereiken op het nummer +32 (0)475 41 07 70 of mail naar lieven@packsandwolves.be.