Packs & Wolves

Waarom elke horecazaak een website moet hebben

Laptops. Smartphones. Tablets. Het internet is door de exponentiële populariteit van mobiele apparaten echt óveral. Potentiële klanten gaan nu op allerlei computers en mobiele apparaten op zoek naar informatie. Een website laten maken is daarom noodzakelijk voor een horecazaak die geen klanten wil mislopen.

Volgens onlinegebruiksstatistieken gaan 89 % van de internetgebruikers wel eens op zoek naar informatie over horecazaken. En 62 % van de gebruikers die daadwerkelijk een uitje gepland hebben, doen eerst online research naar een restaurant, hotel of club. Als je als horeca-eigenaar dus niet aanwezig bent op het internet, verlies je heel wat potentiële klanten.

Met je eigen website heb je niet alleen controle over je eigen boodschap (wat niet het geval is op reviewwebsites), maar kan je ook je specialiteiten promoten om zo meer klanten te lokken. Door je locatie of contactgegevens online te plaatsen, bereik je ook mensen in je regio die actief op zoek zijn naar een horecazaak.

Bovendien behoud je ook bestaande klanten door ze een goede gebruikservaring op maat aan te bieden. Een website is dus een verlengstuk van je zaak. Daarom is het belangrijk dat je niet alleen een eigen website hebt, maar dat die site ook functioneel is.

 

Dit zijn de redenen waarom je nu online moet gaan!

Bewustzijn creëren

Als klanten je zaak niet kennen, genereer je geen inkomsten. Bewustzijn creëren en meer klanten aantrekken is belangrijk voor elke horecazaak. Je kan tegenwoordig niet meer steunen op enkel offlinemarketing terwijl de wereld zich meer en meer online afspeelt.

Gebruikers ontdekken en leren over horecazaken door aanbevelingen van bekenden of door zoekmachines. Vooral die laatste groep is belangrijk. Denk maar aan Google. Wanneer jouw professionele website verschijnt in de zoekresultaten, heb je de kans om potentiële klanten te informeren over jouw zaak en je aanbiedingen.

Voor zoekmachines maakt het niet uit of je een kleine bar bent of een grote hotelketen in het centrum van een drukke stad. Wat voor hen geldt, is dat je website duidelijk aangeeft wat je aanbiedt en waar. Op basis daarvan koppelt de zoekmachine jouw website aan relevante, gelijkaardige zoekopdrachten van gebruikers.

Een website dient ook als een all-in-one-marketingplatform om zowel toeristen, culinaire liefhebbers als buurtbewoners tegelijkertijd aan te spreken. Bovendien is een horecazaak slechts op bepaalde tijdstippen geopend, terwijl een website toelaat om 24-op-7 je diensten bekend te maken aan iedereen in de wereld.

 

Je zaken doen toenemen

Hoe meer bezoekers je website zien, hoe hoger de kans dat ze je horecazaak ook echt bezoeken. Een eigen website kan zelfs klanten aantrekken die niet in je buurt wonen. Elk jaar reizen meer en meer mensen voor hun werk of plezier dan ooit tevoren.

Het is voordelig voor je zaak om ook die personen aan te spreken die professioneel of recreatief jouw stad bezoeken. Dat zijn nieuwe klanten die ook voor herhaalde inkomsten kunnen zorgen. Zelfs als ze de naam van je horecazaak misschien vergeten, herinneren ze zich nog wel hoe ze bij jouw website terecht zijn gekomen.

Behoor je tot de selecte groep van horecazaken zonder een eigen website? Dan krijg je wellicht een bezoekje van mensen die toevallig op jouw zaak botsten of goede mond-tot-mond-reclame hoorden. Maar je hoeft niet verbaasd te zijn wanneer naburige horecazaken met een eigen website meer klanten lijken aan te trekken dan jouw zaak.

 

Toon jezelf van je beste kant

Een website is een advertentiemethode. De onlinebrochure van je horecazaak. Daarom is het nuttig om de beste aspecten van je bedrijf in de kijker te zetten en te delen met alle bezoekers van je site. Verwen je bezoekers visueel met knappe foto’s van je interieur, gasten, exotische menu's of evenementen. Zet de sfeer van je zaak in de kijker, maar ook het eten, de kamers, de bediening en de algemene ervaring.

Een website moet niet volgepropt worden, maar wel authentiek zijn. Je helpt bezoekers meer door ze relevante informatie voor te schotelen en realistische verwachtingen te bezorgen. Klanten zijn slim genoeg om doorzichtige marketingtermen te herkennen en zich niet in de luren te laten leggen.

 

Wees bereikbaar

Een website helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook bij het behoud van bestaande klanten. Wanneer je duidelijke contactinformatie geeft, kan de klant snel en eenvoudig met jou communiceren. Wanneer dan ook. Of het nu gaat over reservaties, promoties of andere vragen: wees bereikbaar via verschillende kanalen zoals telefoon, chat of sociale media.

 

Online reserveren of bestellingen plaatsen

Een website is een open platform dat verschillende doelen dient. Zo kan het gaan over het aanbieden van informatie, maar evengoed over onlinereservaties of de connectie met profielen op sociale media. Verbeter de gebruikerservaring door je website zo nuttig mogelijk te maken voor je bezoekers. Zorg dat ze met zo weinig mogelijk muisklikken kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

 

Recensies delen

Je hebt een bepaalde specialiteit waar je klanten gek van zijn? Hoe kan je dan zorgen dat de bezoekers op je website échte klanten worden? Een website helpt je hierbij door gebruikersrecensies te tonen en zo je specialiteit in de verf te zetten.

Er is geen enkele marketing die zo effectief is als de aanbevelingen van echte personen. Positieve recensies bezorgen je geloofwaardigheid. En dat ‘keurmerk’ kan potentiële klanten overtuigen om je zaak binnen te stappen. Bovendien hebben recencies ook invloed op de manier waarop jij je zaak/merk in de toekomst verder ontwikkelt.

Negatieve recencies zijn dan weer nuttig om jouw horecazaak te verbeteren. Een bevestiging van negatieve feedback laat ook zien dat je luistert naar je klanten en jouw dienstverlening serieus neemt.

Wat je eventueel ook kan doen, is op je eigen sociale media-profiel foto’s delen die klanten in je zaak hebben gemaakt. Of neem zelf foto’s waarin klanten zichzelf kunnen taggen. Het zijn allemaal gratis manieren om je horecazaak onder de aandacht brengen.

 

Je klanten begrijpen

Een website is een éénmalige investering met terugkerende voordelen. Eens je website goed en wel online staat, kan je bezoekersgedrag en trends in kaart brengen. De analytische gegevens van een site geven je niet alleen informatie over het aantal bezoekers, maar ook waarom ze bij jouw website zijn terechtgekomen en waar ze vandaan komen. Op basis van die info pas je de inhoud van je site aan om zo meer klanten aan te trekken.

Een website dient als effectief verkoops- en marketinggereedschap. Niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook voor het behoud van bestaande klanten. Ga vandaag nog van start met je eigen verkoopkanaal en blijf de concurrentie voor.

 

Contacteer Packs & Wolves, een ervaren digitaal bureau in Antwerpen gespecialiseerd in de horeca-sector. Wij helpen jou graag met de bouw van een professionele website voor je horecazaak. Zo geven we jou eveneens stap-voor-stap begeleiding om je site populair te maken op zoekmachines.