Packs & Wolves

5 tips om klanttevredenheid te laten stijgen

Nieuwe klanten aantrekken is cruciaal voor jouw horecazaak. En toch tonen studies aan dat het nog belangrijker is om net je bestaande, trouwe klanten tevreden te houden. Wie zich goed voelt in je zaak, vertelt dat verder. Niets is doeltreffender dan goede mond-tot-mondreclame.

Ken je klant

Leer je doelgroep kennen. Iemand die een kamer boekt in een vijfsterrenhotel heeft andere noden dan iemand die verblijft in een gemeenschappelijke slaapzaal van een jeugdherberg. Iemand die iedere week eet in een sterrenrestaurant hecht waarde aan andere zaken dan iemand die liever naar een goede frituur gaat.

Je hoort dus de noden en verwachtingen van je klanten te weten. Waarom kiezen ze eigenlijk voor jouw zaak? Wat vinden ze belangrijk? Wanneer je die kennis hebt, speel je beter in op de wensen van je klanten. En dat verhoogt de klanttevredenheid.

Behandel klachten

De horecasector is hard wat klachten betreft. Een te koude soep. Een steak die niet goed gebakken is. De defecte verwarming op een hotelkamer. Te weinig handdoeken in de badkamer. Enzovoort.

Een goede manier om je klanten tevreden te houden, is hun klachten ernstig te nemen en op te volgen. Word niet defensief, maar leer uit een inkomende klacht. De klant heeft immers altijd gelijk. En vooral: behandel de klacht snel. Wanneer een klant een uur lang moet wachten op een betere steak of een extra handdoek, komt dat de klanttevredenheid niet ten goede.

Train je personeel

De klant moet centraal staan in de hoofden van alle personeelsleden. En dan volstaat een vriendelijke lach niet altijd. Horeca-klanten staan bekend om hun hoge verwachtingen en vele klachten. Personeel dat goed getraind is om klachten te behandelen – en nog belangrijker: klachten te voorkomen – levert een goed algemeen resultaat af. Als je over het budget beschikt, is het zeker geen slecht idee om je personeel een cursus te laten volgen.

Meet en analyseer de klanttevredenheid

Communiceren. Praten. Luisteren. Dat is sowieso de beste manier om klanttevredenheid te meten. Daarnaast bestaan er verschillende tools om te weten of jouw horecazaak voldoet aan de verwachtingen van de klant. En waar eventueel het probleem ligt.

Zorg voor een handige website

De moderne klant gebruikt meestal het internet om een horecazaak naar zijn wens te vinden. Of om promoties en acties te ontdekken. Het is dus belangrijk dat je online zichtbaar bent én dat je goed functionerende website hebt.

Zo moet de website duidelijke informatie geven aan de bezoeker. Hij krijgt meteen een overzicht van de locatie van je horecazaak, de menukaart, de kamertypes, de openingsuren, prijzen, faciliteiten, parkinggelegenheden en zoveel meer. Ook kan de klant er een review achterlaten. Of er promoties en acties ontdekken.

Je kan op jouw website bovendien eenvoudig foto’s van klanten in je zaak beheren en delen via sociale media. Ook kan je de foto’s eventueel verkopen in hoge resolutie. Dat zorgt voor een maximale visibiliteit van je horecazaak. En versterkt de band met je bestaande klanten.

Wij helpen jou graag verder bij de ontwikkeling van een sterke website. Packs & Wolves specialiseert zich in de digitale ondersteuning van jouw horecabedrijf. We leveren diensten met betrekking tot web, design én onlinemarketing. Niet alleen ontwikkelen we je website, we laten hem ook draaien. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende afspraak!